RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

avreaktion/nyfikenhet/minnesbilder

Här kan du diskutera allt som rör MH, Korning och mentalitet av hundar.

Re: avreaktion/nyfikenhet/minnesbilder

Inläggav Dvärghundspossen » 03 jan 2011 21:07

Sanna M skrev:
Smulan skrev:Tror att det nämndes i en annan tråd, men jag tänkte på en sak då jag MH:ade min hund.
På skaramlet gick hon fram direkt, dvs. det gick ganska snabbt, ändå skulle jag skulle jag gå fram till skramlet en gång till - de hann inte med, eller varför? Jag borde ha frågat!

Det står väl i anvisningarna att nosen ska nudda skramlet innan hunden anses vara ändå framme, tror jag? Din hund kanske inte hade nosen helt emot?

Gör det? Det vore ju knäppt i så fall. Alltså om en hund går fram och kollar men nosen är ett par centimeter ifrån, och sen är hunden "klar" och går därifrån, då skulle man alltså vara tvungen att stå och locka och ha sej...
The more dogs the merrier.
Användarvisningsbild
Dvärghundspossen
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Tibbespaniel, dvärgpinscher, italienare, schäfer.

Inläggav Sanna M » 03 jan 2011 21:14

Dvärghundspossen skrev:
Sanna M skrev:
Smulan skrev:Tror att det nämndes i en annan tråd, men jag tänkte på en sak då jag MH:ade min hund.
På skaramlet gick hon fram direkt, dvs. det gick ganska snabbt, ändå skulle jag skulle jag gå fram till skramlet en gång till - de hann inte med, eller varför? Jag borde ha frågat!

Det står väl i anvisningarna att nosen ska nudda skramlet innan hunden anses vara ändå framme, tror jag? Din hund kanske inte hade nosen helt emot?

Gör det? Det vore ju knäppt i så fall. Alltså om en hund går fram och kollar men nosen är ett par centimeter ifrån, och sen är hunden "klar" och går därifrån, då skulle man alltså vara tvungen att stå och locka och ha sej...

Alltså jag vet inte säkert, kan det inte komma in nån beskrivare snart o reda ut det hela [smiley25.gif] [smiley2.gif] Men det verkar ju ganska vanligt att hundar som är framme mkt snabbt inte anses tillräckligt klara och ägaren får tillsägelse att ta steg, locka etc. Det står inget i de vanliga anvisningarna om hur nära hunden ska vara t ex overallen för att anses "framme", det borde ju finnas nåt mått som beskrivarna ska hålla sig till?
If you think education is expensive, try ignorance.
Användarvisningsbild
Sanna M
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): malinois & schäfer

Inläggav Anders_A » 05 jan 2011 08:37

Hej!

Att hunden är framme betyder att den är framme, d v s, det finns inga cm-mått att ta till. Hunden använder syn och nos för att undersöka, och för det behövs ingen fysisk kontakt. Jag har aldrig upplevt att det varit svårt att bedöma om hunden var framme eller om den inte var det.
Att man som förare får gå fram till skramlet och klappa om hunden även om den redan varit framme och därefter gått ifrån platsen handlar naturligtvis om att man vill se att hunden är lugn och balanserad på platsen innan man kör efterkontrollerna. Just det momentet kommer heller aldrig att synas i protokollet: Om hunden varit framme sätter man kryss enligt skalan för delmomentet. Hur man lockar fram hunden efter det att den varit framme (om den avviker) syns inte i protokollet.

När det gäller filmning är det lika ofta missvisande som klargörande: Den beskrivare som inte ser till att ha bästa platsen har naturligtvis missat nåt i upplägget. Filmaren kan alltså inte ha bästa platsen, eftersom den redan är upptagen ;-).
MVH
Anders A (som snart byter nick, jag vill absolut inte bli Champion enligt detta forums kriterier!)
Anders_A
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Smulan » 05 jan 2011 09:04

Anders!
Så du tittar in i bland i alla fall [smiley20.gif] Tack för svar!
Om du var vaken...
Smulan
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): Schäfer och ACD

Inläggav Dvärghundspossen » 05 jan 2011 09:56

Tack Anders. [smiley1.gif]
The more dogs the merrier.
Användarvisningsbild
Dvärghundspossen
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Tibbespaniel, dvärgpinscher, italienare, schäfer.

Inläggav hokish » 05 jan 2011 12:57

Anders_A skrev:När det gäller filmning är det lika ofta missvisande som klargörande: Den beskrivare som inte ser till att ha bästa platsen har naturligtvis missat nåt i upplägget. Filmaren kan alltså inte ha bästa platsen, eftersom den redan är upptagen ;-).

Fast det står ju i anvisningarna att filmaren skall beredas plats bredvid beskriven [smiley2.gif]
Anastila Bolaroider....
Användarvisningsbild
hokish
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Kelpie å Malle

Inläggav Anders_A » 05 jan 2011 13:37

hokish skrev:
Anders_A skrev:När det gäller filmning är det lika ofta missvisande som klargörande: Den beskrivare som inte ser till att ha bästa platsen har naturligtvis missat nåt i upplägget. Filmaren kan alltså inte ha bästa platsen, eftersom den redan är upptagen ;-).

Fast det står ju i anvisningarna att filmaren skall beredas plats bredvid beskriven [smiley2.gif]

Ja, och det betyder att beskrivaren har BÄSTA platsen, och att den eventuelle filmaren för den näst bästa ;-)
MVH
Anders A (som snart byter nick, jag vill absolut inte bli Champion enligt detta forums kriterier!)
Anders_A
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Anders_A » 05 jan 2011 17:12

Förresten står det inte inget om att den som vill fotografera ska beredas plats bredvid beskrivaren, det står att denne ska beredas LÄMPLIG plats.
Det kan man ju tolka lite olika, för min del anser jag att den som fotograferar ska stå så till att beskrivningen inte störs, det är ju högst lämpligt. T ex vid Dumpe får vederbörande definitivt inte stå bredvid mej när jag är beskrivare.
MVH
Anders_A
Lägre Klass
Lägre Klass

Föregående

Återgå till MH & Korning