RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

MH, MT och L-test

Här kan du diskutera allt som rör MH, Korning och mentalitet av hundar.

MH, MT och L-test

Inläggav lynnej » 18 jan 2011 17:43

Hej, jag undrar om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig.

Vad finns det för olikheter / likheter på MH och MT?
Vad finns det för olikheter / likheter mellan MH/MT och T-test?
Skriv gärna 2-4 svar på både olikheter och likheter.

Sen finns det väl bara figuranter i både MH och MT men inte i L-test?
lynnej
Nybörjare
Nybörjare

Re: MH, MT och L-test

Inläggav phsstud » 18 jan 2011 22:59

MH: unghundstest, görs mellan 18-24mån ca.. Ingen bedömning av hunden utan man blir gk eller inte.
MT: görs senare, när hunden fått lite mera erfarenhet av livet, 24-48mån, här testar man av hunden & gör en bedömning enl. poängsystem.
L-test görs för att se om hunden är lämplig för tjänstehundsbruk och det görs av tjänstehundsförare eller hundar som är till salu till polis/väktare & dyl. Görs tidigast oftast vid 18mån ålder. Hundarna testas även lite i bitarbete här, vilket inte görs i mh/mt, men det kan se olika ut (utförandet av testet) beroende på vart man gör det.

MH/MT brukar anordnas av uppfödaren.
www.aglaias.se
Användarvisningsbild
phsstud
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Boxer & Malinois

Inläggav zitrus » 19 jan 2011 02:47

Mnjee, finns en del jag inte håller med om där phsstud. Men jag orkar inte skriva en egen, hoppas någon annan gör det så det blir rätt och riktigt.
"The noblest dog of all dogs is the hot-dog; it feeds the hand that bites it."
by Lawrence J Peter
Användarvisningsbild
zitrus
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Schäfer igen!

Inläggav andreasAB » 19 jan 2011 10:20

I l-testet går du även mer miljöbitar. Underlag, mörker m.m
Samt att dom pressar hundarna individuelt tills dom får reaktion.
I mh/Mt är det standadiserat.

Det finns olika typer av l-test. Narkotika hundarna testas inte som väktar/polis då det är lite olika egenskaper man söker.
--Dum som en åsna och dubbelt så ful---
A dog with foul temperament will always be a dog with foul temperament, no matter how wonderful the environment. A dog with sound, stable temperament will always be a sound, stable dog, even in a lousy environment.
Användarvisningsbild
andreasAB
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Amerikansk Bulldog

Inläggav Sanna M » 19 jan 2011 11:21

phsstud skrev:MH: unghundstest, görs mellan 18-24mån ca.. Ingen bedömning av hunden utan man blir gk eller inte.

Hunden blir inte godkänd. Den får känd mental status så länge ägaren inte bryter. Dvs även en hund som beskrivaren bryter vid första momentet får känd mental status.
If you think education is expensive, try ignorance.
Användarvisningsbild
Sanna M
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): malinois & schäfer

Inläggav phsstud » 19 jan 2011 11:23

Ja, jag menade det, bara uttrycker mig fel... Känd eller inte känd mentalstatus...
Alldeles för trött när jag skrev.. då blir tankarna text istället för fakta.. [smiley2.gif]
MH är ju dessutom en beskrivning..
www.aglaias.se
Användarvisningsbild
phsstud
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Sanna M » 19 jan 2011 11:26

phsstud skrev:Ja, jag menade det, bara uttrycker mig fel... Känd eller inte känd mentalstatus...
Alldeles för trött när jag skrev.. då blir tankarna text istället för fakta.. [smiley2.gif]

Ja, jag fattar [smiley2.gif] Men många uppfödare skriver ju gk MH på hemsidor mm, menar väl att hundarna har 1-3 på skott kanske, jag vet inte. Det är rätt luddigt att skriva så egentligen.
If you think education is expensive, try ignorance.
Användarvisningsbild
Sanna M
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): malinois & schäfer

Inläggav phsstud » 19 jan 2011 11:28

Sanna: PRECIS! Tack [smiley2.gif]

Andreas: Det där va intressant! Narkotikahundarna, gör dom L-test????? Jag har bara varit inne på tjänstehundsbiten och det L-testet (därför jag bara skrev det i tråden).. Hur funkar det för narkotikahundarna? Är inte dom via tullen? Polisen har väl inga rena narkotikahundar, det är väl ett steg i deras PH-träning? Eller?
Jag vet inte, men intressant att veta [smiley2.gif]
www.aglaias.se
Användarvisningsbild
phsstud
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Anders_A » 19 jan 2011 13:39

Polisen har ett antal olika typer av tjänstehundar: De rena "ÖVS-hundarna", narkotikasök-hundar, bombsök-hundar, krimsök-hundar.

L-test betyder lämplighetstest. Ett L-test kan alltså se ut på rätt olika sätt, beroende på vad man tänker sig att använda hunden till. Det blir ju lite skillnad på test för skyddshund och krimsökhund.
MVH
Anders A (som snart byter nick, jag vill absolut inte bli Champion enligt detta forums kriterier!)
Anders_A
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav phsstud » 19 jan 2011 13:45

Anders_A skrev:Polisen har ett antal olika typer av tjänstehundar: De rena "ÖVS-hundarna", narkotikasök-hundar, bombsök-hundar, krimsök-hundar.

L-test betyder lämplighetstest. Ett L-test kan alltså se ut på rätt olika sätt, beroende på vad man tänker sig att använda hunden till. Det blir ju lite skillnad på test för skyddshund och krimsökhund.

Ja precis, men heter det L-test överlag? Jag kopplar L-test till de hundar som ska prövas i tjänst (polis/väktare) alltså "skyddshundarna" om man säger så...
De som INTE ska vara sådana hundar har oxå något som heter L-test då med andra ord? Fast med annat innehåll så klart.. Trodde det hade ett annat namn än L-test. [smiley9.gif]
www.aglaias.se
Användarvisningsbild
phsstud
Lägre Klass
Lägre Klass

Nästa

Återgå till MH & Korning